Impact van STEM-onderwijs / Aanvraag bij INNOVIRIS.
Bij Innoviris loopt een aanvraag van het STEM-steunpunt-Brussel betreffende ‘Onderzoek naar de effectiviteit van geïntegreerde en interdisciplinaire STEM-didactiek in het secundair onderwijs in Brussel met de bedoeling.
Gezien de wereldwijd groeiende belangstelling voor STEM-onderwijs werd in 2017 door de
Universitaire associatie Brussel als project het ‘STEM-steunpunt-Brussel ‘opgericht met de bedoeling de implementatie van geïntegreerd STEM-onderwijs, als aanvulling op het reguliere onderwijs, met Brusselse leerkrachtenteams, te ondersteunen.
Het onderwijs in Brussel situeert zich echter in een context met een enorme sociaal-culturele, sociaaleconomische en meertalige diversiteit, wat een grote extra uitdaging voor vakleerkrachten inhoudt.
Gezien de Brusselse superdiverse leerlingenpopulaties is de onderwijsuitdaging er groter dan in andere delen van België. In deze context ontbreekt duidelijk nog onderzoek naar de effectiviteit van interdisciplinaire en geïntegreerde STEM op attitudeverandering, motivatie (ook van leerkrachten) en leerprestaties bij de diverse leerlingenpopulatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze aanvraag bij Innoviris richt zich op de aanstelling van twee vorsers tijdens vier jaar voor het uitvoeren van dit onderzoek.
Promotoren: Professoren Jorgen D’Hondt (Professor Natuurkunde VUB) en Els Consuegra (Professor pedagogiek en didactiek-VUB),
Copromotoren: Professor emeritus Henri Eisendrath en postdoc Ronny Merken.
Aangevraagde financiering: € 389.760.